رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز به وجود آمده است. در واقع ترکیب سکونت و آرامش آبی را در کنار هیجان قرمز به ارمغان می آورد. در روانپزشکی برای درمان کسانی که از ترس و وسواس رنج می برند بهره می گیرند زیرا تعادل فکری را برای فرد به همراه دارد. همینطور این رنگ باعث تقویت حس دلسوزی در انسان می شود. طیف رنگی بنفش هر چه به قرمز نزدیک تر باشد به نام ارغوانی شناخته می شود و حس سلطنت و قدرت و ثروت را در فرد ایجاد می کند و البته باعث تشدید استرس و افسردگی می شود و هر چه به سمت آبی میل کند یاسی نام گرفته و احساس آرامش و لطافت را به فضا می دهد. بنابراین برای سالن اصلی منزل می توانید از رنگ یاسی استفاده کنید و با قرار دادن کوسن های شکلاتی و قالیچه پوستین در فضای منزل هماهنگی ایجاد کنید. برای اتاق خواب و اتاق مطالعه نیز می توانید از ترکیب یاسی و سفید و نقره ای استفاده کنید. همچنین ترکیب یاسی و صورتی بسیار چشم نواز است و معمولا موردپسند دختران و زنان جوان است.

رنگ زرد رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی و سعادتمندی است. این رنگ باعث نیک اندیشی، خوش بینی و انرژی مضاعف می شود. البته رنگ زرد ملایم اگر با سایه روشن های لیمویی و پرتقالی ترکیب شوند، هم آرامش بیشتری به محیط می بخشند و هم فضا را بسیار شیک و زیبا می کنند. بهتر است از رنگ های زرد تند استفاده نشود مخصوصا برای اتاق خواب و اتاق مطالعه زیرا سطح استرس را افزایش می دهد.

رنگ قرمز رنگ هیجان، قدرت و رشادت است و مناسب فضاهایی است که درآنها فعالیت های جسمانی زیاد انجام می شود. برای اتاق های بازی، سالن اجتماعات وآشپزخانه می توان از این رنگ استفاده کرد اما برای سالن اصلی یا اتاق خواب به هیج وجه توصیه نمی شود. زیرا این دو مکان برای استراحت و آرامش استفاده می شوند اما رنگ قرمز آنها را به مقصد آرامش نمی رساند.

رنگ سیاه می تواند حالتی پیچیده و باشکوه به فضا بدهد اما به دلیل انرژی سنگین آن بهتر است به مقدار کمی از آن و ترکیب آن با دیگر رنگ ها از آن استفاده کنید.

می توانید برای ایجاد هماهنگی در رنگ دکوراسیون منزل از الگوهای رنگی استفاده کنید.

الگوی تک رنگ: یعنی از یک رنگ برای چیدمان استفاده شود.

شیوه کنتراست: استفاده از رنگ متضاد نظیر آبی و نارنجی در چیدمان

استفاده از رنگ های گوناگون: استفاده از رنگ های مکمل و هماهنگ به صورتی که چشم نواز باشد.

پیرامون روانشناسی رنگ ها گفتگو کردیم اما آنچه قبل از تمام علل علمی و تجربی مهم است علاقه مندی شما به رنگ هاست. در واقع زمانی که به مرحله انتخاب رنگ برای منزل خود رسیدید، پیش از توجه به آثار روانشناسی آن به این توجه کنید که کدام رنگ را بیشتر دوست دارید و از بین رنگ های موردعلاقه اتان آنکه بیشترین آرامش را از لحاظ روانشناسی به شما میدهد انتخاب کنید. زیرا همین علاقه مندی و دوست داشتن پیش از هر عامل روانشناختی به شما آرامش می دهد.

رنگ ها پدیده ای مهم در زندگی بشر هستند. تصور کنید هیچ رنگی در عالم وجود نداشت. چقدر همه چیز سرد و بی روح می شد. شما به راحتی می توانید با انتخاب صحیح رنگ های موردعلاقه اتان این نعمت بزرگ خداوند را شکرگزار باشید و فضایی دلنشین و آرام را برای استراحت در خانه خود ایجاد کنید.