درون انسان و رنگ آمیزی اطراف و اشیاء رابطه متقابل با یکدیگر دارند. یعنی هم احساسات درونی انسان بر انتخاب رنگ توسط او تأثیر می گذارد و هم رنگ های انتخاب شده بر روان و احساسات درونی انسان تأثیر می گذارند. همین مطلب نشان از اهمیت فوق العاده مسأله رنگ شناسی است. خانه محل امن و مکانی است که انسان قرار است در آن به آرامش برسد. پس از لحاظ روانشناسی باید رنگ هایی را در خانه ببیند که به آرامش روان او کمک می کنند. در واقع هر رنگ با زبان ویژه ای که دارد با انسان حرف می زند و احساسات درونی اش را به انسان منتقل می کند. پس باید با رنگ هایی دوست باشیم که به آرامش ما احترام می گذارند.

رنگ آبی باعث ایجاد احساس اعتماد، اطمینان، وفاداری، صداقت، منطق، آرامش و سکوت می شود. پس اگر انسانی هستید که مسائل و درگیری های زندگی به شما فشار روانی زیادی وارد می کند، حتما برای آرامش خاطرتان در فضای منزل از این رنگ استفاده کنید. از رنگ آبی بیشتر برای اتاق خواب استفاده می کنند. البته اگر می خواهید اتاق کودکتان را آبی کنید باید توجه داشته باشید که ممکن است او را درون گرا و دچار افسردگی خفیف کند و همچنین برای محیط هایی که پذیرای فعالیت های جسمانی زیاد هستند بهتر است از این رنگ استفاده نکنید. از طرفی این رنگ برای اتاق بیمار مناسب است و درد او را تسکین می بخشد. اگر فضای اطرافتان محصور و کوچک و بسته است می توانید از رنگ آبی استفاده کنید زیرا باعث وسعت فضا می شود. خیلی دقت کنید اگر آبی را با سیاه ترکیب کنید موجب بروز تنبلی می شود

رنگ سبز رنگ طبیعت و تداعی کننده آرامش و صفای طبیعت در وجود انسان است، تنش را برطرف می کند و آرامش را به روح و روان شما باز می گرداند. برای اتاق کودکان این رنگ مناسب است مخصوصا اگر کودک شما ناآرام و پرجنب و جوش است می توانید برای آرام نگه داشتن او از رنگ سبز کمک بگیرید. همینطور برای اتاق بیماران در بیمارستان و اتاق عمل مناسب است. البته رنگ سبز وقتی با رنگ های تیره یا سیاه ترکیب شوند فضای اطراف را کوچک تر از آنچه هست نشان می دهد و اگر خانه کوچکی دارید این رنگ را برای سالن اصلی انتخاب نکنید.

رنگ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون است که فضا را بزرگتر و روشن تر نشان می دهد و باعث آرامش انسان می شود. همچنین این رنگ با تمام رنگ ها قابل ترکیب است و از این لحاظ تصمیم گیری را برای کسانی که سخت به ترکیب رنگ ها رضایت می دهند آسان می کند. از این رنگ می توانید در فضاهای کوچک و کم نور استفاده کنید تا محیط بهتری را برای استراحت تجربه کنید.

بنابراین ملاحظه کردید که چقدر رنگ ها در روان و احساسات درونی و حتی بر تصمیم گیری ها و سلامت جسم و روح انسان تأثیر می گذارند. در متن های بعدی روانشناسی دیگر رنگ ها را برایتان به اشتراک خواهم گذاشت.