اتاق کودک، یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار در روحیه او

چیدمان اتاق کودکان از اهمیت ویژه ای در رشد و سلامت فکری کودکان برخوردار است. روانشناسان بر این عقیده اند که رنگ دیوار، محل قرار گرفتن تخت، انتخاب وسایل، دیوارکوب ها وسایر وسایل می توانند بر روحیه کودک تاثیر مستقیم بگذارند که متاسفانه بسیاری از والدین از آن غافلند و به آن توجه نمی کنند. 

چیدمان اتاق خواب کودکان: انتخاب رنگ، وسایل و محل قرارگیری آنها در اتاق کودکان، علاوه بر دانش، به ذوق و سلیقه هم نیاز دارد تا بتوانید اتاقی ایده آل برای کودکانتان داشته باشید.

محل قرارگیری اتاق کودک: با توجه به روحیه لطیف و آسیب پذیر کودکان، بهترین اتاق را برای آنها در نظر بگیرید. اتاقی که روشنایی کافی ندارد و یا در نزدیکی حمام، دستشویی و یا آشپرخانه است، هرگز به عنوان اتاق کودک توصیه نمی شود.

رنگ های مناسب اتاق کودک: اولویت با علاقه فرزندتان است. روان شناسان بر این عقیده اند: شخصیت افراد از همان کودکی شکل می گیرد. پس برای تکامل شخصیت کودک توصیه می شود او را در انتخاب رنگ آزاد بگذارید. البته برای دوری از انتخاب طرح و رنگ های غیرمعقول توسط آنها، محدودیتی را برای رنگ های گزینشی آنان تعریف کنید اما اگر او کوچک است و یا نمی تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند، توصیه می شود از رنگ های روشن همچون صورتی کمرنگ، بنفش کمرنگ، سبز روشن و زرد برای رنگ دیوار اتاق کودک خود استفاده کنید. این رنگ ها باعث نشاط و آرامش کودک شده و خواب آرامی را برای او به ارمغان می آورند.

مبلمان اتاق کودک: برای این موضوع، طراحی های بسیار زیبایی مطابق با روحیه کودکان، در بازار موجود است. به عنوان مثال اتاق دختران را می توان شبیه به اتاق پرنسس ها با رنگ هایی همچون صورتی و رمانتیک و اتاق پسران را به مانند قهرمانان تزئین کرد.

موارد مورد توجه در انتخاب مبلمان اتاق کودک: بهتر است تخت کودک را به عریض ترین دیوار اتاق خواب که ترجیحا روبروی در اتاق است، تکیه دهید. از تخت های دو طبقه استفاده نکنید؛ تخت های دو طبقه به دو دلیل روانشناسانه مناسب نیستند. کودکی که در طبقه اول می خوابد به دلیل از دست دادن فضای باز بالای سرش، احساس راحتی نمی کند و همین موضوع می تواند در آینده باعث فشار عصبی او شود، و اما کودکی که در طبقه بالا می خوابد به خاطر فضای خالی که در زیر محل خوابش وجود دارد احساس ناامنی می کند و چنین احساسی می تواند در بزرگسالی تاثیرات بدی بر روحیه اش بگذارد بهتر است کنار تخت کودک، از یک صندلی راحتی، میز کوچک و چراغ خوابی با نور ملایم و رنگی استفاده کنید؛ کمدهای دیواری و کشوهای اتاق خواب را با خلاقیت خود تمیز و جمع و جور کنید؛ در قسمتی از اتاق، کتابخانه ای کوچک ، میز، صندلی و چراغ مطالعه بگذارید تا کودک برای کتاب خواندن تشویق شود؛ شلف های دیواری کاربردهای بسیاری دارند به عنوان مثال می توانید از آن برای گذاشتن اسباب بازی های کودک استفاده کنید و در یک طبقه دیگر کتاب و … را بگذارید همچنین یک چوب لباسی زیبا با طرح های کودکانه تهیه کنید و در کنار در ورودی اتاق کودک بگذارید. 

نکات قابل توجه در تزئین اتاق کودک: از نقاشی های او، آلبوم ها و عکس های ویژه در اینترنت برای تزیین اتاق کودکانتان کمک بگیرید. همچنین می توانید، قاب ساده ای برای نقاشی ها و کارهای هنری او در نظر بگیرید. بهترین تزئین استفاده از عکس های خود کودک است. از قرار دادن تصاویر حیوانات وحشی و درنده به شدت دوری کنید و به جای آنها، از عکس هایی استفاده کنید که حس خلاقیت و آرامش را در کودک تقویت نماید، همچنین استفاده از قاب عکسی با چهره خندان پدر و مادر بسیار در روحیه کودک موثر خواهد بود. وجود چنین عکس هایی از والدین به لحاظ روحی وعاطفی برای کودک مناسب است؛ وجود یک تخته سفید ( (White boardبا ابزار نقاشی رنگی مثل مازیک می تواند بهترین سرگرم کننده او نیز باشد، از آئینه قدی در اتاق کودکتان استفاده کنید و دستگیره های کمد اتاق او را با عروسک های کوچک، روبان های رنگی و گل اتزیین کنید همچنین در گوشه ای از اتاق، سبدی پر از وسایلی که کودک از دیدن آنها لذت میبرد قرار دهید.